neděle 4. prosince 2011

Druhý adventní víkend - zvonečky a vůně zázvoru

Původně sobotní program nevypadal na velkou akci, protože jsme se měly sejít jen dvě a jít se podívat na vánoční jarmark, který v pastoračním centru sv. Tomáše pořádalo mateřské centrum Dobříšek. Matka nejsme ani jedna, tak jsme si tam bez dětiček připadaly trochu nepatřičně. :D ... Ale na druhou stranu, ještě nikdy jsem tam nebyla a vánoční jarmark byl zajímavý. Bylo tu spousta usměvavých lidí, krásných vánočně laděných výrobků, děti měly možnost nazdobit si vlastní perníček nebo vyfouknout skleněnou ozdobu. :) Bylo to prostě milé.

Dřevěné maličkosti (foto: Lenka)

Největší zájem byl o pana skláře, který vypadal trochu jako slepec ve svých tmavých brýlích, ale ono by to nakonec tou slepotou skončilo, kdyby koukal celý den do jasného plamene. :) Nicméně natavení skleněné hmoty a následné foukání do píšťaly daly vzniknout krásné skleněné ozdobě. Prý byla poslední a tak už jsme se na další podívat nemohli. :) Já jsem si teda nekoupila skleněnou ozdobu, ale něco dalšího ano - však budeme potřebovat ozdoby na stromeček. ;)

Dobříšský sklář pan Svoboda (foto: Lenka)

Skleněné ozdoby (foto: Lenka)

Na jarmarku se k nám připojili kluci a už jsem byli čtyři. :) Před pátou se před pastoračním centrem začali rojit lidi a začaly se také z davu ozývat první zvonky. :)

Pastorační centrum sv. Tomáše (foto: Lenka)

V pět hodin vyrazil zvonkový průvod směrem k dobříšskému zámku, před kterým byl slavnostně rozsvícen malý stromek. Sice není moc nazdobený a moc velký, ale stejně je dobře, že ho tu máme. :) Pak tu děti zpívali koledy. A tady si nás našli kamarádi a protože mají už dvě děti, rázem nás tu bylo osm. :) Když se k tomu připočtou ještě další dva, co jsme tu potkali, máme z toho rekordní návštěvnost "našich" adventních akcí... Ale to není moc těžké, když tohle byla teprve druhá. ;)

Vánoční strom před zámkem (foto: Lenka)

Původně nebyl ani osvětlený zámek, ale po rozsvícení stromku zasvítilo i osvětlení a tak jsem mohla vesele fotit... I kostel jsem vyfotila, mám ho takhle za tmy ráda...

Kostel Nejsvětější Trojice (foto: Lenka)

Ale z focení jsem se moc dlouho neradovala... pár minut po téhle fotce mi kleknul foťák... Ach jo, o tom bych se nerada rozepisovala, protože si teď připadám jako bez ruky! :) Ale Jirka mi rozumí, protože nedávno se porouchal foťák jemu. Máme to ale štěstí, co? Takže žádné další fotky ze sobotního odpoledne nemám. Ale měli jsme se dobře, medovníček byl dobrý, horká čokoláda taky. Děti se postaraly o veselou náladu a vůbec nám to tam nějak rychle uteklo. :) Před osmou bylo třeba rychle svištět domů, protože my jsme ještě šli večer na koncert Wohnoutů a byla už fůra hodin... Ale stačili jsme to. ;)

_______________________________________________________

Naše neděle byla ve znamení pečení... a vonělo to u nás po zázvoru a citrónech. Tak, a jde se na to... Nikdy jsem zázvorky ještě nezkoušela, měla recept na cukroví se sušeným zázvorem, ale chtěla jsem tam dát čerstvý... Ale zátišíčko se surovinami vypadá lákavě. ;)

Suroviny na zázvorky (foto: Lenka)

ZÁZVORKY:
  • suroviny: 300g hladké mouky, 300g cukru krupice, lžička PrDoPeče, 2 vejce, 2 žloutky, 1 lžička nastouhané kůry z bio citronu, lžíce mletého zázvoru (já jsem dala čerstvý a v pohodě - jen je pak potřeba přidat o dost víc mouky, aby se těsto nelepilo)
  • postup: cukr a všechna vejce šlehat alespoň 15minut a růčo -- přidáme kůru a zázvor (dala jsem víc, než je v receptu :)) -- zapracujeme mouku s PrDoPečem -- vyválíme plát 5-7mm a vykrajujeme tvary - dají se někam odpočinou na 5-10 hodin -- před pečením je třeba zázvorky otočit oschlou stranou dolů, jinak by popraskaly -- peče se na 160°C každý plech asi 15minut -- je třeba je péct dostatečně dlouho před Vánoci, aby změkly
(ze stránek ona.idnes.cz - resp. vyšel i v časopise Ona dnes)

Jak jsem už psala, dělala jsem zázvorky poprvé, takže s nimi bylo dost prdění a tato příprava mi zabrala asi dvě hodiny. Pak jsem šla vozit dřevo - hurá, konečně máme kotel a bude doma teplo... Ale za cenu galejí a nuceného nasazení na dřevě. ;) Ale večer jsem se vrátila k adventním radovánkám (jestli se o tom dá vůbec tak mluvit...). V neděli slaví svátek Barbora (jako každý 4. prosinec), ale na barborky nás upozornil soused, kterého jsme náhodou přistihli, jak jde stříhat větvičky sakury před naším domem. :) Tak jsem také naklusala s nůžkami na stromy a nějaké větvičky domů přinesla... Tak uvidíme, jestli vykvetou o Štědrém dnu a do roka budu mít svatbu. :) Větvičky třešní a višní se trhají na sv. Barboru, 20 dní před Štedrým dnem a měly by v tento den vykvést, což by mělo symbolizovat příchod nového života (Ježíše Krista)... Ale zvyk je patrně starší než křesťanský, protože má spojitost se zimním slunovratem, kdy se dny začínají opět prodlužovat...

Tak či tak, barborky u nás v rodině k adventu patří, o vdávání není řeč, ale kvítky o Štědrém dnu jsou přece jenom pěkným překvapením... I když mám dojem, že jak se začalo topit na dřevo, máme doma docela horko a tak nám asi barborky vykvetou dříve. :))

Barborky (foto: Jirka)

A večer jsme si zapálili už dvě adventní svíčky... V prvním adventním článku jsem se asi nezmínila o významu adventního věnce, tak to teď napravím. :) Advent zahajuje nový liturgický rok a věnec se čtyřmi je v západním světě symbolem adventu. Podle některých pramenů byly adventní věnce tvořeny už v 16. století, ale podle jiných vznikla tato tradice v 19. století v Hamburku. Původně byl věnec zavěšován na stuhy ze stropu, ale dnes je nejčastěji položen na stole. Barvou adventu je fialová, takže by měly i svíčky a stuhy být fialové... no jo, náš adventní věnec se vymyká tradici, ale já nemám fialovou barvu ráda, tak co se dá dělat?! :) Místo jedné fialové svíčky je možno použít růžovou... a někdy se doprostřed věnce dává ještě bílá svíce znázorňující Neposkvrněnost Panny Marie nebo samotného Ježíše Krista. Na české wikipedii je o adventním věnci překvapivě dlouhý článek a množstvím tvrzení... Ani jsem ho celý nedočetla. :)

Neděle druhá - druhé hořící adventní svíčka (foto: Jirka)

No jo, ale pro mě večer zapálením svíček nekončil. :) Pokoušela jsem se vytvořit těsto na další perník - tentokrát na plech. Opět recept, který není vyzkoušený, tak jsem zvědavá, co z toho nakonec bude. :))


PERNÍK NA PLECH:
  • suroviny: 500g medu, 500g hladké mouky, 2 vejce, 3 lžíce krupicového cukru, kůra z půlky citronu, tři lžičky koření (já dala nové koření, hřebíček, skořice, anýz, fenykl... a badyán), špetku jedlé sody, oloupané mandle na ozdobení
  • postup: med rozpustit v hrnci -- až se začne vařit, přidáme mouku, necháme vychladnout -- na válu k směsi přidáme vajíčko, žloutek, koření, cukr, sodu -- vypracujeme těsto (se značným úsilím:)) -- necháme v chladu odpočinout do druhého dne -- druhý den vyválíme plát 0,5cm silný a dáme na plech (s pečícím papírem) -- potřeme bílkem a vtlačíme mandle -- peče se na 160°C po dobu asi 45minut -- po upečení se hned krájí na kostičky
(od Ivety Fabešové pro časopis Instinkt)

Bude tohle někdy těsto?? :) (foto: Jirka)

Dost dlouho jsem ale měla pocit, že z toho nikdy těsto nebude, ale po přidání dost mouky se to nakonec všechno uhňácalo do úhledného bochánku. Tak a šup s tím do ledničky... a běda, jak to nebude dobrý! :D

Kupodivu je to těsto (foto: Jirka)

Nevím proč, ale to pečení mi nějak dlouho trvá, takže končím v noci, ale když ono mě to prostě baví, tak co mám dělat! :) Na závěr druhého adventního víkendu jsem ještě pekla zázvorky, které byly odpočaté skoro těch požadovaných 10 hodin. Přeskládala jsem je na plech horní stranou dolů a s dostatečnými rozestupy - ale to ani není potřeba, protože se těsto při pečení do stran už neroztéká. Musím říct, že se docela povedly. Nicméně stejně musíme počkat, než se budou jíst, abychom si na nich nevylámali zuby. ;))

Hotové zázvorky (foto: Lenka)

Tak skončil víkend provoněný zázvorem... A ráno bylo zase potřeba jít do práce. :)

_______________________________________________________

Perníkové těsto jsem pekla v pondělí večer... Asi jsem si ho měla vyndat dřív z lednice, protože se mi tězce zpracovávalo... ale jinak je tohle těsto v pohodě - až na tu blemcavou přípravu. Ani se mi všechno těsto na plech nevešlo, takže jsem "zbytky" dala na druhý plech... A nakonec jsou z toho dva obří talíře těchto perníčků s mandličkou. Ale opět platí, že jsou dost tvrdé, tak snad brzy změknou, abychom mohli ochutnávat. ;)

Perník na plech s mandličkou (foto: Lenka)

Druhý adventní víkend za námi... Můžeme se těšit na další setkání - s Mikulášem na dobříšském náměstí při rozsvěcení stromečku a to už 6. prosince. ;)


Další informace:
- pastorační centrum sv. Tomáše, mateřské centrum Dobříšek
- recept na zázorky (a další cukroví) - ona.idnes.cz, recept na perník na plech - pro časopis Instinkt Iveta Fabešová
- cs.wikipedia - barborky, adventní věnec

2 komentáře:

  1. Z tohoto článku čiší klid a pohoda adventního času a vše tak, jak má v adventním čase být. Fotky jsou naprosto super a zázvorky mám chuť ochutnat už při pohledu. Moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za pochvalu, Péťo. ;) Zázvorky snad na ochutnání zbydou - hlavně díky tomu, že se ještě jíst nedají. ;) Jo a máš štěstí, že vím, kdo jsi - anonyme. :)) L.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentář, thank you for your comment! :)