pondělí 19. prosince 2011

Čtvrtý adventní víkend - florentýnky a zdobení perníčků

Původně jsem chtěla udělat marokánky, ale nakonec jsem se rozhodla pro florentské sušeny neboli florentýnky (či v originále Biscotti Fiorentini). Myšlenka to byla pěkná, ale lepivé práce je hodně... :)

Budoucí florentýnky :)

BISCOTTI FIORENTINI:
  • suroviny: 65 ml smetany ke šlehání, 115 g cukru krupice, 55 g medu, 50 g másla, 120 g blanšírovaných mandlí (plátky), 55 g kandované kůry, 35 g sušených třešní nebo brusinek (já jsem dala brusinky), 40 g hladké mouky, 200 g hořké čokolády (kvalitní s vysokým obsahem kakaa)
  • postup: svařit v kastrůlku na mírném plameni smetanu, máslo, med a cukr -- povařit 5 minut za stálého míchání -- po sundání z plamene vmíchat madle a třešně či brusinky a promíchat -- pomalu přisypávat mouku až vznikne polotekuté lepivé těsto -- na pečící papír lžičkou udělat malé hromádky s dostatečnou vzdáleností od sebe -- předehřát troubu na 180°C a péct florentýnky asi 5 minut, pak snížit teplotu na 160°C a péct ještě dalších 5 minut -- po vychladnutí pomazat rozpuštěnou hořkou čokoládou 
(recept je z pořadu Vánoční pečení, Prima TV)


Nejvtipnější byla první várka, protože jsem evidentně udělala velké kopečky a po vyndání z trouby na plechu byly divná spečená kola... a ještě k tomu spálené. :)) Druhá várka byla o něco lepší... Ale stejně všechny ty "sušenky" byly tenoučké a průhledné jako pavučinka... Nějak nevím, čím to přesně je - asi moc té tekuté složky. :) No a také jsem je mohla péct trochu kratší dobu. Jo a ještě je důležité je skladovat v uzavřené nádobě, protože karamel vzniklý při pečení do sebe hrozně natahuje vodu... O tom jsem se přesvědčila už asi po dvou dnech, kdy jsem pár sušenek nechala na talířku. :)

Florentýnky... trochu nepovedené :))

V pátek večer jsme u nás doma měli netradiční dámskou jízdu - toho se Jirka trochu obával, tak vyklidil pole. :)) Domluvily jsme se, že budeme zdobit perníčky. Ještě štěstí, že takový nápad přišel, protože perníčků z kila mouky bylo hodně moc a já sama bych to nenazdobila nikdy. :)

Na takovou akci se bylo potřeba pořádně vyzbrojit - takže nesměly chybět jednohubky s mrkvovou pomazánkou, horká hruška (svařený džus se skořicí a hřebíčkem, mňam), dobré víno a také vzorek vánočního cukroví. ;) Základem bylo dobré vybavení - proto jsme nakoupily dostatek zdobiček, se kterými se prý pracuje lépe než s pytlíkem a čímkoliv jiným. Toť byla teorie... ;)

Nástroje :)

Ale zatím jsme neměly čím zdobit, proto jsme musely nejprve umíchat polevu. :) Recept je ze staré maminčiny kuchařky, nic složitého na tom není - moučkový cukr, vaječné bílky a citronová šťáva. A to pečlivě míchat... Původně jsme kvrdlaly ručně, ale to se moc nedařila, tak na řadu přišly otáčky poháněné elektrickým proudem. :) A i tak to byla fuška a musely jsme mnohokrát přisypávat cukr. :) Nakonec se nám ale povedlo vytvořit něco, čím se daly perníčky docela dobře zdobit. Chtěla jsem udělat i dvě barevné verze - červenou a zelenou. Začala jsem s červenou, ale z toho vznikla ostře růžová barva, takže jsem zelenou už ani nepokoušela. :)

Kvrdlám, kvrdláš, kvrdláme :)

Ale posuďte sami, že to holkám docela šlo... :)) Příště by to ale chtělo dvě věci na vylepšení - prosít cukr a udělat polevu hustší. Pak by se zdobilo ještě lépe. :)

Nazdobené perníčky :)

Tohle je moje várka :)

Nakonec si něco nazdobil i synovec a docela jsem se divila, že mu to šlo. :) Je to velký šikula! :)

Martínkovy perníčky :)

Docela mě baví ta potřeba udělat ještě něco jiného, když zbudou buď žloutky nebo bílky. :) Zůstanou-li bílky, dají se udělat kokosky nebo varianta z oříšků (což jsem taky dělala), ale po přípravě polevy na perníčky, zůstalo mi několik žloutků a co s nimi? No, ano - vaječný koňak! :) Ušlehané žloutky s vanilkovým cukrem a dření z vanilkového lusku. Pak jsem tam přidala zahuštěné slazené mléko (salko) a neslazené zahuštěné mléko. A výsledek byl super... jen jednu chybu měl - dlouho nevydržel. :)

Abych se přiznala fotka adventního věnce vznikla asi s dvoudenním zpožděním, protože jsme na zapálení svíček úplně zapomněli. :) Škoda, že věnec za ty čtyři týdny tak hrozně oschne a scvrkne se, že už moc krásy nenadělá... Budu muset příští rok vymyslet nějakou trochu trvalejší variantu. :)

Seschlý věnec, do Vánoc už jen kousek

Jako poslední cukroví jsem ještě hňácala vosí hnízda, která jsem teda úplně zapomněla vyfotit a taky se u nás moc dlouho neohřála. :) Směs s rozdrcených piškotů, namletých ořechů, strouhané čokolády, másla,  moučkového cukru, rumu a kakaa. A náplň z cukru, másla a toho skvělého vaječného koňaku. Mňam, když  o tom píšu, dala bych si. ;) Mám dojem, že tohle cukroví bude příští rok určitě znovu. :)


Další informace:
- recept na florentýnky - ale původní recept je z tohoto úžasného blogu :)
- recepty na vosí hnízda ze stránek apetitonline.cz - varianta 1 a varianta 2 ... já jsem dělala něco mezi těmito dvěma variantami :)

3 komentáře:

  1. Mrzí mě, že se Vám florentýnky trochu připálily, ale cvičení dělá mistra :) Chce to vychytat tu správnou teplotu v troubě, protože každá peče trochu jinak. A to, že jsou tenké, je správně :) A moc děkuju za krásný odkaz na můj blog!
    Přeju krásný nový rok :)

    OdpovědětVymazat
  2. To jste neviděla tu první várku, ty nebyly jen spálené... :) Váš blog si zaslouží být odkazován, protože je úúúžasný. Je to radost projíždět si ty skvělé sladkosti. Samozřejmě na ně vždycky dostanu chuť. ;)

    Díky za komentář. Šťastný nový rok. :)

    OdpovědětVymazat
  3. florentýnky miluji a perníčky jsou krásné.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentář, thank you for your comment! :)