neděle 25. září 2011

Jižní Morava - rozhledna Slunečná a Mikulov

Ráno hned poté, co jsme si sbalili a opustili jsme pokoje, osazenstvo druhého auta odjelo, protože měli nějakou práci nebo co. My jsme si ještě sedli na terasu a kochali jsme se výhledem na Bořetice, také jsme snídali a Surmanovi nám dokonce udělali kafíčko. :)  Také jsme si nakoupili pár lahví domů... :)

Protože Surmanovi nedělají burčák, museli jsme se pro něj zastavit u pana Josefa. :) Koupili jsme si dohromady asi tak dvacet litrů, takže cesta domů probíhala vesele za trvalého odpšoukávání vzduchu. :)

Burčáky :) (foto: Lenka)

Protože my jsme neměli kam spěchat, řekli jsme si, že se ještě podíváme na rozhlednu Slunečná kousek odsud. Respektive se to tam nazývá turistický areál Nad zahradami s rozhlednou Slunečná. :) Akorát se tu nepočítá s lidmi, co by sem přijeli autem... my jsme neměli kde zaparkovat, stačilo by kousek u odbočky z hlavní silnice vyhradit pár míst na stání. Takhle jsme malinko rozčílili jednoho pána, co tu hlídal úrodu před špačky. :)

Vinice pod Slunečnou (foto: Jirka)

Ach jo... zase ty hrozny... (foto: Lenka)

Turistický areál tu byl postaven na jaře roku 2009, slavnostně otevřena byla 8. května. Rozhledna vznikla v rámci programu přeshraniční spolupráce Slovenská republika - Česká republika (mezi lety 2007-2013). Rozhledna je postavena z modřínového dřeva a z ocele. Vysoká je 18,6 m a vyhlídková plošina je ve výšce  15 m. Vedle rozhledny jsou dvě stylizované budovy, které mají připomínat zdejší vinné sklípky - v jedné jsou záchodky, ve druhé prodejna suvenýrů a občerstvení. Jo a vstup na rozhlednu je bezplatný. ;)

Stoupáme k rozhledně (foto: Jirka)

Lokalita rozhledny byla vybrána uprostřed tzv. Modrých hor (spolek obcí, kolem kterých jsou podmínky pro pěstování modrých odrůd vinné révy). Po vystoupání 75 schodů se z vyhlídkové plošiny rozhledny naskýtá krásný výhled, jako na dlani se lze kochat pohledem na Kobylí, Vrbici, Bořetice a Velké Pavlovice. Jen Němčičky jsou odsud za horizontem. Popis objektů, které jsou odsud vidět je na šesti panoramatických fotografiích, které jsou na vyhlídce. Podle toho se dá krásně zorientovat a jak je rozhledna docela mladá, nejsou ještě tyhle fotky vybledlé jako tomu často na rozhlednách bývá protože na ně hodně svítí sluníčko. :)

Výhled směrem k pálavským kopcům... (foto: Jirka)

... a na Bořetice (foto: Jirka)

Moc se mi líbí konstrukce rozhledny, vypadá trochu jako tyčinky dětské hry mikádo. Vyhlídková plošina je vyosená vůči zbytku rozhledny a je obrácená směrem na Velké Pavlovice. Podle mého názoru je to jedna z nejhezčích nově postavených rozhleden u nás.

Zvláštní konstrukce rozhledny (foto: Lenka)

A po návštěvě rozhledny se nám stále ještě nechtělo domů, tak jsme přemýšleli, kam bychom se mohli podívat a nenapadlo nás nic jiného, tak jsme se jeli podívat do Mikulova - skoro přesně po roce od první návštěvy (tady). :) Auto jsme nechali na našem starém známém parkovišti a šli jsme se projít kolem hlavního náměstí. Já jsem si rovnou odskočila vyfotit památné stromy, které tu rostou hned vedle Ditrichštejnské hrobky. První z nich je pavlovnie plstnatá (Paulownia tomentosa), která je vysoká 14 m a obvod kmene má 240 cm.

Pavlovnie plstnaté vedle Ditrichštejnské hrobky v Mikulově (foto: Lenka)

A o kousek dál je lípa velkolistá (Tilia platyohillos). Památná lípa je vysoká 12 m a obvod jejího kmene činí 240 cm. Oba stromy byly vysazeny mikulovským okrašlovacím spolkem jako symbol míru po druhé světové válce. Jako památné stromy byly vyhlášeny také současně a stalo se tak 14. května 2004.

... a o kousek dál památná lípa (foto: Lenka)

Následující fotka patří k mým oblíbeným... Jde o lampu na domě hned vedle Ditrichštejnské hrobky... Díky světlu a stínům je z ní zdobná krajka... nebo alespoň já tam tohle vidím. :)

Krajkovaná stínohra (foto: Lenka)

No a protože na nás šel hlad zaskočili jsme si na oběd do hospody... ještě vloni tu docela dobře vařili, ale letos to bylo nějaké divné a navíc neměli ani normální kafe. A ještě ke všemu už ani nebrali stravenky, tak bylo dobře že jsem předtím vybrala peníze protože jinak bychom jim tam zůstali mýt nádobí. ;)

Jelikož jsme se zase trochu přežrali, šli jsme se ještě na chvíli projít do zámeckého parčíku, kudy vede klikatící se cesta, která stoupá k mikulovskému zámku. V zámku jsme vloni také byli, sídlí tam regionální muzeum. Nikam jsme nespěchali a kochali jsme se pohledem na zdejší dominanty. Snad odevšad je vidět věž kostela sv. Václava. Původně byla gotická, ale později byla renesančně přestavěna a tuto podobu si zachovává dodnes.

Věž kostela sv. Václava (foto: Jirka)

Zámek a vykukující věž kostela (foto: Jirka)

Z terasy zámecké zahrady je výhled na část Mikulova pod námi. Mikulov je podle mého názoru pěkné město, je tu mnoho památek a okolo je i pěkná příroda, no a o víně už budu mlčet. :)

Pohled na Mikulov z jedné ze zámeckých teras (foto: Lenka)

Zhruba v těchto místech jsem se otočili a šli jsme zase k autu. Jednoho z nás totiž dost bolely záda, tak jsme to nechtěli zbytečně natahovat a trápit ho. Museli jsme se spokojit s tím, co jsme viděli a prožili během víkendu, myslím, že toho nebylo málo. :)

Ještě jednou zámek (foto: Jirka)

Ale na Svatý kopeček bych se mohla koukat mnohem déle... A nebo i z něj na Mikulov, je tam skutečně krásně. Určitě i jelenům a prdelatým chlapečkům se tam musí líbit... I když tihle nad branou do zámecké zahrady koukají jiným směrem. :)))

Svatý kopeček (foto: Jirka)

Jelene, jelene... (foto: Lenka)

Ještě pár obrázků jsme si udělali na náměstí. Morový sloup, hrobka, Svatý kopeček, morový sloup. kostel sv. Václava, dům s renesančními sgrafity. A jde se dál. :)

Náměstí a Svatý kopeček (foto: Jirka)

Morový sloup na náměstí (foto: Jirka)

Cestou jsme si ještě dali zmrzlinu, ale pak už jsme šli dál. Ostatní už čekali u auta, ale já jsem si ještě odskočila vyfotit jeden krásný památný strom. Je to pravdu velký platan javorolistý (Platanus hispanica), který je na křižovatce ulic Pod platanem, Vídeňská a Komenského. Platan je vysoký 32 m a obvod jeho kmene je 530 cm. Stáři stromu je asi 160 let - vysazen byl v první polovině 19. století v blízkosti pramene Herringbrunnen, což býval jeden z nejvydatnějších pramenů v Mikulově. Díky dostatečnému přísunu vody platan dorostl do takových rozměrů. Status památného stromu byl tomuto platanu udělen k 30. březnu 2005.

Památný platan (foto: Lenka)

Od památného platanu byl krásný pohled na zámek. Tak jsem se jím naposledy pokochala a vyrazila jsem zpátky k autu.

A poslední pohled na mikulovský zámek (foto: Lenka)

Ač se nám domů moc nechtělo (zvlášť s vidinou, že druhý den musíme do práce), vyrazili jsme pak už na cestu. Před Prahou, jako obvykle v tu dobu, byla zácpa. No, asi jsme nebyli jediní, kdo chtěl využít krásného počasí k pobytu někde venku. :) Byl to povedený víkend, takže zase někdy na viděnou, jižní Moravo. ;)