úterý 13. dubna 2010

10. den - putování krajinou Hadriánova valu

I druhé probuzení v hotelu v Grange-over-Sands bylo fajn a snídaně snad ještě lepší. Odvázala jsem se a dala jsem si jenom míchaná vajíčka!!! :D Takže nebyla žádná anglická snídaně! :)

Míchaná vajíčka k snídani... (foto: Lenka)

Po snídani a potom, co jsme si sbalili zase všechny naše fidlátka do našich četných zavazadel, jsme se vydali projít se ještě rozsáhlými rozkvetlými zahradami kolem hotelu. Počasí bylo krásné, nebe bez mráčku, vypadalo to na další krásný slunečný den. :) Teď už můžu říct, že Graythwaite Manor Hotel byl ten nejlepší ze všech, kde jsme spali. :) Gratulujeme k malému a absolutně bezvýznamnému ocenění. ;)

Hotel v Grange-over-Sands (foto: Jirka)

Květí koule (foto: Lenka)

No jo, ale sluníčko cestou jaksi nevydrželo... Kdesi po cestě jsme vjeli do mraku, který se s námi chtěl kamarádit většinu dne, jak se zdálo. :) Toho dne jsme měli v plánu výletovat kolem Hadriánova valu, na který jsme se já osobně docela těšila... ale nakonec... No, nebudeme předbíhat a nejprve si povíme něco o naší první zastávce. :)

Zastavili jsme se u Lanercost Priory... Už jak jsem vylezla z auta, říkala jsem si, že něco není v pořádku, ale bohužel mi to došlo, až když už to nešlo vrátit... ;) Tady na severu bylo znatelně chladněji, než jsme doposud zažili... a já jsem si v autě nechala teplou bundu a vyrazila jsem ven vcelku nalehko, uááá. :) Ale co se dalo dělat... :)

Cesta k Lanercost Priory (foto: Jirka)

Vstupné bylo £ 3,20 nebo £ 2,70 pro studenty, což je vlastně docela levné. Lanercost Priory (Převorství Lanercost) je jednou z nejlépe zachovaných klášterních budov v severní Anglii. Založeno bylo kolem roku 1169 a areál se stal domovem augustiniánů. V roce 1537 došlo k obligátní situaci pod taktovou Jindřicha VIII - převorství bylo rozpuštěno. Poté stavby připadly Thomasu Dacremu, který zde učinil několik stavebních změn (nebo spíš demoličních prací). V 18. století byla hlavní loď kostela opravena a znovu zastřešena, jako farní kostel slouží dodnes. Ale druhá část kostela zastřešena nebyla, dnes jsou z ní ruiny... jak je vidět na následující fotografii.

Zbytky zdí (foto: Jirka)

Pod zbytky střechy v dřívější kapli je několik hrobů. Dva z nich jsou hroby rytířů, kteří pravděpodobně patřili k templářům, protože na hrobech je motiv kříže. Na fotografii jsou hroby rodiny Howardů, v nejmenším z nich se spící terakotovou panenkou je pohřbena Lady Elizabeth Dacre Howard, která zemřela ještě před svým prvním rokem.

Hrobky (foto: Lenka)
Dále za kaplí se nachází prostor, kde stával oltář. V této části je i hrob Thomase Dacra, na kterém jsou zobrazeni dva andělé a kupodivu i z kamene ztvárnění dva lososi kolem rodového erbu... asi. :) Tady býval presbytář, který mnichům sloužil ke každodenním dlouhým modlitbám. Tato část byla oddělena od veřejně přístupné hlavní lodi (to je ta část, která dodnes slouží jako kostel).

Významnou částí převorství byly čtyři ambitové chodby, které uzavírali prostor čtvercového tvaru, kde pravděpodobně byla zahrada. Chodby byly bohatě zdobené sochami a dalšími kamennými ozdobami, ze kterých se do dneška zachovalo jenom pár fragmentů. Ostatní budovy převorství byly uspořádány kolem této centrální části. Jde především o výše zmíněný kostel, kapitulu a refektář (společná jídelna mnichů).

Zbytky převorství sousedí s dodnes funkčním kostelem (foto: Lenka)

Okolí převorství bylo pravděpodobně obehnáno hradbami. Za nimi se nacházely užitkové budovy jako jsou chlévy, stáje, nedaleko bylo několik malých rybníčků, které sloužily k chovu ryb. Některé vyprodukované potraviny byly skladovány v přízemí refektáře, které původně bylo rozděleno na dvě části, z nichž jedna sloužila jako skladiště a druhá jako ohřívárna pro mnichy - bývalo tu velké ohniště. :) V současné době je tu k vidění několik kopií římských oltářů nalezených v oblasti Hadriánova valu.

Zachovalé prostory původně sloužily ke skladování jídla (foto: Jirka)

Věž "Dacre Tower" byla postavena po rozpuštění převorství za Thomase Dacra. Věž měla navodit dojem, že stavba je hradem. Ještě předtím tu byla kuchyně, kde si mniši vařili. Bylo tu velké ohniště a v každém rohu čtvercové kuchyně byla jedna trouba na pečení.

To už ale naše prohlídka končila, vrátili jsme texty, která nám byly zapůjčeny a pak jsme se ještě zastavili ve vedlejším kostele, který nese oficiální název Church of St. Mary Magdalene. Docela mne překvapilo, kolik věcí tu bylo na prodej aniž by je někdo hlídal. :) No, takže jsme za ananasovo-citrónovou marmeládu hodili peníze do kasičky. :) Cestou jsme si ještě všimli pomníku, který upomínal na to, že zde v roce 1954 byly zasazeny stromy na památku jakéhosi Jiřího XI., hraběte z Carlisle. Ale já teda nevím, kdo to byl. ;)

Náhrobek (foto: Lenka)

Pak jsme nasedli zase do aut a popojeli jsme si kousek dál - k Birdoswald Roman Fort. No, nakonec jsme se podívat "dovnitř" (rozuměj ven, ale za plot:) nešli, nicméně to bylo první místo, kde jsme potkali jednu takovou zvláštní kamennou zídku ... a ejhle, on to byl ten slavný Hadriánův val! ;)

Hadriánův val (anglicky Hadrians wall) se táhne mezi městy Carlisle a Newcastle a jedná se o severní opevnění Římské říše, jejíž vliv v těchto místech končil. Val vyl postaven zřejmě v roce 122 za císaře Hadriána a jeho délka byla obdivuhodných 118 km (dodnes zachován úsek o délce 73 km). Výška zdi byla až 6 m, především u pevností. Neprostupnost valu byla snížena i vykopáním několika příkopů, které znesnadňovaly překonání tohoto místa. Po úpadku říše (v 5. století) římská armáda odešla a val byl v některých místech hodně poškozen a jeho kameny bychom našli v okolních domech - včetně Lanercost Priory. :) Od roku 1987 je Hadriánův val na seznamu světového dědictví.

První setkání s Hadriánovým valem (foto: Jirka)

Ale tak jo, něco to do sebe rozhodně má. :) Minimálně je tu hezky, kolem je krásná krajina a zároveň je tu poměr lidí a ovcí v naprosto správném poměru. A v tento poměr je zachován i na tomto blogu (tzn. je tu fotka ovcí a žádná fotka lidí, těch tu bylo fakt málo!:)). Koukli jsme se kousek kolem, pokochali se malou ovčí školkou a zase jsme jeli pryč.

Kůzlečí školka :) (foto: Lenka)

Popojeli jsme zas o kousek dál - na parkoviště k Muzeu římanské armády a památce Vindolanda. Nejprve jsme zamířili k muzeu, ale ani to jsme neshledali dostatečně zajímavým na to, abychom se do něj podívali. :) Tak nám nezbylo než se projít zase kousek kolem Hadriánova valu. ;) Cestou jsme narazili na strnulou žábu, které evidentně také nebylo moc teplo. :)

Byla taková zima, že žába nestačila utéct... (foto: Lenka)

Hadriánův je v těchto místech postaven na vršku táhlého hřbetu, který i sám o sobě byl obtížný k překonání. Natož, když byl kus kopce odhlodán ve starém lomu. :) Oblast Walltown Quarry v současné době už slouží jenom rekreaci, je tu přírodně upravené jezírko (Quarry Lake) a okolí láká k procházkám, tak jsme se nechali zlákat. :) Tahle část okolí Hadriánova valu už patří do Northumberland National Park. Snad už ani nemá cenu psát, že okolí je zelené, jsou tu pasoucí se ovce... a prostě je tu hezky. Až mi teď přijde, že jsem tohle byla nucena psát už tolikrát, že to snad ani není pravda. :)

Hadriánův val (foto: Jirka)

Prošli jsme se jen kousek podél Hadriánova valu, který se v těchto místech táhne mezi jednotlivými kopci a je od něj hezký výhled na okolní krajinu. V jednom místě je zachován půdorys malé věžičky, jde o Walltown Crags Turret a sloužila jako strážní věž se stálou posádkou legionářů. V okolí je zajímavá hrana starého lomu, kde skončila těžba, jsou tu hezky vidět sloupcově odlučné čediče.

Krajina kolem Hadriánova valu (foto: Jirka)

Oklikou jsme se vraceli zpět na parkoviště, cestou jsme šli opět kolem jezírka, jehož okolí slouží patrně i k volnočasovým aktivitám projektu "Traditional Boundaries Traditional Skills", který si dává za cíl naučit lidi různého věku stavět zídky, které jsou pro Anglii typické... Však je tu také velká tradice už skoro od začátku našeho letopočtu. :) Tyto zídky jsou podstatnými elementy krajiny, protože slouží jako domov mnoha drobnějším živočichům jako jsou pavouci, včely, šneci, myši, hraboši, krysy, zmije, ropuchy, králíci, ježci, netopýři a mnoho druhů menších ptáků.

U aut jsme se rozmýšleli, co podnikneme dál... Původně jsme si mysleli, že půjdeme do Vindolandy, tak jsme tam přejeli autem. Vindolanda bývala římskou pevností a rozkládala se jižně od Hadriánova valu. Z Vindolandy toho moc nezůstalo, navíc tam něco opravovali a část byla schovaná pod nějakou textilií a taky tu bylo hafo lidí, proto jsme se na slavnou Vindolandu nakonec vyprdli a nešli jsme tam. :) Místo toho jsme se opět prošli trochu kolem. :) Cestou jsme za ohradou-neohradou (totiž to je ohrada, ale byly tam schůdky, po kterých se dalo přelézt dovnitř, tak to asi nebyla ohrada liduvzdorná :)) minuli "milestone" ... tedy "chesterholmský" milník z římské doby, tak bych si jeho název dovolila přeložit. :) Vlastně takový vyšší do válce opracovaný kámen. Ale vedle něj byl hezký potůček, ne? :)

Potůček (foto: Jirka)

Po návratu k autům jsme si zase kousek popojeli a šli jsme se opět projít trochu do přírody. :) Nejsevernějším anglickým národním parkem je Northumberland National Park. Rozprostírá se mezi skotskými hranicemi a oblastí kolem Hadriánova valu a má rozlouhu 1030 km². Oblast pokrývají mokřady, pastviny, vřesoviště a v západní části jsou hojné lesy (borovice, smrky, břízy a jalovce). Oblast národního parku je málo osídlená a jezdí sem málo turistů, ale mě se tu teda dost líbilo a je mi docela líto, že jsme tu byli jenom jeden den. :)

Šli jsme po skalnaté hraně svahu, ale od propasti nás dělil Hadriánův val. :) Byl odsud ale hezký pohled na Crag Lough - jedno z menších jezer v této oblasti. Cestou jsme šli kolem "Milecastle 39", malé římské pevnosti  ležící mezi Steel Rigg a Crag Lough, která je napojená na Hadriánův val. Zachované jsou 1,75 m vysoké zdi o půdorysu asi 19 × 15,5 m. Pevnůstka byla otevřena ještě před stavbou Hadriánova valu, již v roce 753 př. n. l. a byla funkční až do roku 476 n. l.

Crag Lough a Hadriánův val (foto: Lenka)

Na můj vkus tu teda dost fučel vítr... Takže nám pěkné vlááály vlasy, teda jen ty, kterým to jejich délka dovolila... Kluci holt měli kliku. :)) Prošli jsme se ještě kousek za pevnost a pak jsme slezli ze skalního hřbetu v jednom schůdném místě a oklikou jsme se vraceli zpátky na parkoviště. Na rozloučenou nám hezky svítilo sluníčko a krásně osvěcovalo dramatickou scenérii... Jo, tak tomu se říká divoká příroda. :)

Northumberland National Park (foto: Jirka)

Cestou jsme ještě potkali dva jehněčí kamarády, kteří hlasitě bééčeli a měli na kolenou černé fleky, které vypadaly jako záplaty. Byli to výborní uličníci. :) Poslední fotka z národního parku je už od parkoviště... No, museli jsme už jet, do Newcastlu Upon Tyne to byl ještě kousek cesty. :)

Krajina u Crag Lough (foto: Lenka)

Jak jsme tak cestou jeli přes Newcastle, museli jsme konstatovat, že to je zatím nejošklivější město, které jsme na svých cestách viděli. Bylo tu hodně malých domků jeden jak druhý, což trochu evokovalo baťovské domky ve Zlíně. :) Ale budiž. Hadrian Lodge Hotel jsme našli docela dobře... No, ale to, co nás čekalo uvnitř bylo teda docela zajímavé. :) Jak je Newcastle nejošklivější město, tak i tenhle hotel byl nejošklivější. :) Už při vstupu jsme měli pocit, že jsme v laciném americkém motelu a že nás tu někdo zavraždí. ;) Teď můžu konstatovat, že se tak nestalo, ale nějak se mi ti rusky nebo jak mluvící spolubydlící nelíbili. :) Teda ne že bychom je měli na pokoji. :) Stačily ty třpytky, co jsme měli na potahu postele... takže jsme si rovnou radši vyndala spacák. :)

Ubytování v Newcastlu... v domě hrůzy :)) (foto: Lenka)

Večer jsme vyrazili do hotelové putyky (řekla bych, že plně pravdivý výraz pro hotelovou restauraci :)). Všichni jsme si dali těstoviny, protože byly nejlevnější... Resp. tu parodii na těstoviny, která nám všem zalepila břicha nebo spíš utěsnila těžkým balvanem... :)

Podivná variace na těstoviny Carbonara :) (foto: Lenka)

Pak jsme se sotva dovalili na pokoj a mazali jsme spát. :) ... Teda doufali jsme, že se rána dožijeme. ;))

Další informace:
- oficiální stránky Lanercost Priory (EN), stránky o Hadriánovu valu (EN), Hadriánův val na wikipedii (EN), Birdoswald Roman Fort na stránkách English Haritage (EN), Vindolanda a Roman Army Museum (EN), oficiální stránky Northumberland National Park (EN), popis národního parku viz. www.narodniparky.info (CZ)
- ubytování - Hadrian Lodge Hotel - webové stránky jsem nenašla, ale hotel se dá najít přes různé bookovací servery, stačí zadat do googlu :) (Hadrian Road, NE28 6HH Newcastle Upon Tyne); snídaně - v ceně byla pouze snídaně kontinentální - toasty, fat-free jogurty :), cornflakes, káva, čaj, džus, nějaké kompoty (anglická snídaně za příplatek).