pondělí 12. dubna 2010

9. den - Lake District

Probuzení v našem luxusním hotýlku bylo hezké, však za okny svítilo sluníčko a nás čekala dobrá snídaně. :) Jak jinak. :) Dali jsme si anglickou snídani a k dispozici byly i cereálie, teplé sladké pečivo, nějaké ovoce, ovocné džusy, marmelády a všechno bylo moc dobré. :)

Po snídani jsme se sbalili, nasedli jsme do Golfa a vyrazili jsme směrem do Lake District, naším cílem bylo vesnice Coniston, kde jsme zaparkovali, zaplatili parkovné a vydali jsme se do hor nad vesnicí. :) Coniston se rozvíjel v souvislosti s těžbou mědi a břidlice v okolí... No a tam my jsme právě měli namířeno, ale ještě jsem o tom nevěděli. :)

Coniston ležící na břehu Coniston Water (foto: Lenka)

Neměli jsme s sebou ani mapu, takže jsme se nechtěli pouštět do žádných větších akcí a prostě jsme se šli projít jenom do kopců nad vesnicí. Už po chvíli chůze jsme začali stoupat, míjeli jsme kamenné domy a zídky a pozorovali jsme ovce v ohradách. :) Zvlášť hezká byla maličkatá jehňata, která tak trochu mohla připomínat velikonoční kraslice, protože byla pomalovaná barvami, které jim dávali jasnou příslušnost ke stádu. :) Však je jejich máma s číslem 4 dost hlídala. :)

Jehňátka (foto: Lenka)

Slušelo by se vlastně představit oblast, kam jsme se vypravili. Tak, Lake District (po česku by se této oblasti mělo říkat Jezerní oblast, což se mi ale trochu příčí, takže to s dovolením používat nebudu :)). Oblast Lake District byla v roce 1951 vyhlášená národním parkem, který dnes má rozlohu 2250 km2. Je to jeden z nejstarších parků na území Velké Británie. Je tu i nejvyšší hora Anglie - je to Sca Fell (978 m. n. m.). V oblasti je asi 60 jezer, které leží mezi vysokými okolními horami. Nejhlubší z nich je Wast Water (hloubka 79 m), k největším paří Windemere (dlouhé 17 km), Ullswater (14,5 km dlouhé) a třetí je právě to "naše" Coniston Water s délkou 8 km... Ale naše kroky se tou dobou od jezera vzdalovaly. :)

... a stoupáme vzhůru (foto: Jirka)

Rozcestník, moc jich v Anglii nebývá (foto: Lenka)

Oblast je bezlesá. Už v době, kdy tu byli Římané a Normané docházelo k masivnímu kácení lesů, jejichž dřevo bylo využíváno na stavbu lodí. Další ničení lesů bylo v době, kdy tu byli cisterciáčtí mniši, kteří lesy káceli kvůli větším prostorům pro pastviny ovcí. Drancování lesů bylo završeno při těžbě barevných kovů. Těžba barevných kovů se přestala vyplácet v 2. polovině 19. století a přešlo se na těžbu břidlice a stavebních kamenů. I když později byly lesy znovu vysazovány, už to nebyly původní jasany, duby, javory a buky, tyto stromy rostou jenom místy.

Lake District patří k nejdeštivějším oblastem Evropy, spadne tu 4 - 5 tisíc mm srážek ročně, což je opravdu moc. :) Díky tomu je tato oblast od jara do podzimu krásně zelená a louky jsou plné krásných květin a ještě k tomu tu poletují motýli... To musí být krása. My jsme tu byli v dubnu a to ještě nic moc zeleného nebylo, ale a druhou stranu nám tu nepršelo, tak to bylo taky fajn. :)

Strom na pastvinách (foto: Jirka)

Mě se teda snad nejvíc líbily kamenné zídky, které byly snad všude a vymezovaly pastviny jednotlivých majitelů... I když na druhou stranu - kvůli zídkám se nedá chodit všude jako u nás a musíte se držet vymezených cest... A vlastně už dává logiku, proč cesty nejsou značené, stejně není kam odbočit. :)) Ale stejně by mě docela zajímalo, jak dlouho tu ty zídky stojí..

Kamenná zídka (foto: Jirka)

Cestou jsme šli kolem pobořených domů, které tu zbyly po těžbě nerostných surovin. V této krajině takové stavby působí docela nepatřičně... Ale na druhou stranu, všechno má nějakou svou minulost. :) Lomům v okolí hory se souhrnně říká Old Man Quarries a některé z těchto lomů jsou stále činné.

Zbytky kamenného domu ... (foto: Lenka)

A o kousek výš jsem došli k našemu prvnímu jezeru, na které jsme si mohli sáhnout. :) Jezírko nebylo moc velké a jmenovalo se Low Water. Chvíli jsme poseděli na břehu, kochali jsme se čistou vodou a hledali jsme bečící ovci, která byla slyšet, ale vůbec nebyla vidět. :) Nakonec jsme ji objevili, akorát jsme přišli na to, že její vlna je zbarvená do hněda, což jí poskytuje docela dobré mimikry. ;) Kdežto jezírko, to mimikry nemělo, odrážela se v něm modrost oblohy a když jsme vylezli výš, jezírko už vypadalo jako malá louže. :)

První jezero, které jsme v Jezerní oblasti potkali ;) (foto: Jirka)

... a šlapeme ještě výš (foto: Jirka)

Pak jsme se už na pár kroků přiblížili na vrcholek hory Old Man of Coniston, která je ve výšce 803 m... Městečko Coniston je nějakých 50 m nad hladinou moře... Což znamená, že jsme do kopce vyšlapali asi 750 m. :) To docela jde. :)) Na vrcholu hory je mohylka, u které jsme si sedli, dali jsme si obídek a u toho jsme se kochali výhledem po okolí. Coniston Water jsme pod sebou měli jako na dlani. :) Nahoře na hoře bylo docela dost svačících lidí, tak jsme se tu moc dlouho nezdržovali, udělali jsme nějaké fotky a vyrazili jsme dál. :)

Coniston Water daleko pod námi (foto: Jirka)

Na závětrné straně hory se dosud držely zbytky sněhu... Ale jo, tak byl teprve duben, tak na to sníh měl ještě nárok. :) Taky mi nahoře byla dokonce zima, že jsem si i svoje rukavičky vytáhla. ;)

Zbytky sněhu (foto: Lenka)

Pak už jsme jenom zvolna zase sestupovali dolů, cestou jsme minuli další kamennou mohylku, odkud byl hezký pohled na všechny světově strany... Jenom je mi znovu trochu líto, že tu nebyla zelená tráva, když jsme tu byli. To by muselo mít celé okolí úplně jiný charakter.

Kamenná mohyla :) (foto: Lenka)

Cesta po hřebeni hor (foto: Jirka)

V jednu chvíli se nám otevřel pohled na nádrž Seathwaite Tarn, kterou napájí malinký klikatě se vlnící potůček. I když asi tak úplně malinký nebude, když v horách zaprší. :) Nicméně, nic to nemění na tom, že se potůček hezky klikatí... a je to pěkně vidět i na satelitních snímcích na Googlu. :)

Potůček (foto: Lenka)

O kousek dál jsme se vydali po cestičce, která strmě klesala k Levers Water, což je další z nádrží - tyto vodní plochy mají hráz, která vodu zadržuje nebo alespoň částečně reguluje. Cesta dolu klesala opravdu strmě, že mě zase za chvíli začaly bolet kolena... To stáří, to je věc! :D ... Cestou jsme se opět potkali s mimikrovými ovcemi, ale tentokráte jsme se k nim přiblížili a dokonce se nechaly i portrétovat, proto se touto fotografií můžete pokochat i zde. :)

Chvilku jsme si odpočinuli na břehu jezera... respektive jsme se slunili na sluníčku a užívali jsme si toho teplého dne... Myslím, že toho dne jsem se dokonce spálila na nose a na čele. Opravdu by mě nenapadlo, že v Anglii v dubnu budu potřebovat opalovací krém. :))

... a jdeme zase dolů (foto: Jirka)

Hnědá ovce :) (foto: Lenka)

O kus níž jsme šli kolem vodopádu, to už jsme možná šli údolím potoka Church Back a nebo taky ne... Kdo ví, z mapy to poznat není. :) Škoda, že vodopádek byl proti sluníčku, nedal se pořádně vyfotit. A taky jsme tu viděli opravdu hnědé ovce. :)) Pod vodopádem jsou opět stavby spojené s těžkou, dokonce jsou tu i lomové etáže a vypadá to tu, jak kdyby těžby nechali docela nedávno. Inu, zajímavé. Church Back je docela prudký potok, rychle spěchající ke Coniston Water. Okolí je tak malebné - níže jsou už vzrostlé listnaté stromy, občas kamenný mostek a zase začínají kamenné zídky a ohrady. :) Ach, ta krása. :)

Do Conistonu tu byl už jenom kousek, zastavili jsme se ještě na malém nákupu... i když ono to ani jinak nešlo, když jsme byli v takové malé vesnici a problém s pořádným chlebem je i ve městech. Ach jo! :) Dali jsme si věci do auta a ještě jsme se šli podívat k jezeru "Coniston Water" ... Teda na to, že to je třetí největší jezero, tak to bylo nic moc. :) Ale co jsme od toho čekali, když jsme došli ke břehu a nezbylo nám nic jiného, než se zase vrátit zpátky k autu. :)

Coniston Water (foto: Jirka)

A pak jsme už nasedli do našeho bujného oře, který nás zase dovezl "domů". :) Na závěr bych chtěla poděkovat Lake District a hlavně počasí, že k nám bylo milosrdné a ukázalo nám takové krásné počasí, které tu teda rozhodně nebývá často (alespoň podle toho, co jsem četla). :)

Další informace:
- oficiální stránky Lake District National Park (EN), Lake District na wikipedii (EN)
- popis Lake District  a ještě jednou (CZ), turistika v okolí Conistonu (CZ)