pátek 9. dubna 2010

6. den - Chepstow, Tintern Abbey, Stokesay Castle a vycházka na kopeček :)

Probuzení v tomto hotelu pro mne bylo jedno z nejlepších, postel byla fakt pohodlná! :) I když někteří se asi moc dorůžova nevyspali... Ale chmury zahnala pořádná anglická snídaně (za příplatek, no:)). Jak teď na ten talíř po delší době koukám, děje se neuvěřitelné, ale někdy bych si zase anglickou snídani klidně dala (a nejlépe v Anglii, samozřejmě!). :)

Zas ta snídaně :)) (foto: Lenka)

Večer jsme si ani nevšimla tohoto skvostu - konec toaletního papíru byl složen do elegantní špičky... A to ne jenom u nenačatých ruliček, ale i u těch už dříve použitých... Evidentně tu zaměstnávali pečlivou paní pokojskou. :))

Toaletní papír skládaný do špičky :D (foto: Lenka)

V hotelu jsme vyrovnali účty, auto jsme nechali na parkovišti u hotelu a ještě jsme se šli trochu projít po městečku... Bylo příjemné slunečné ráno, tak proč ho nevyužít. Ten den jsme nějak neměli nějaký speciální cíl, spíš jsme měli za úkol přejet do severního Walesu, kde jsme měli zajištěno ubytování na další dvě noci. Ale zase nebylo kam moc spěchat, tak jsme objevovali krásy Chepstow. Náš hotel stál v bezprostředním sousedství staré brány, která je součástí opevnění města ze 13. století. Tak jako u nás je snad každá druhá hospoda pojmenovaná "Na růžku", tak mám dojem, že v Anglii je mnoho "White Lion" a v Chepstow jsem taky jednu takovou viděla. :)

Socha v Chepstow (foto: Lenka)

Došli jsme k Chepstow Castle ... No, podle místní řeči je to Gastell Cas-gwent. Ale teda velština je šílený jazyk, takže jsme se někdy docela bavili, když jsme jí slyšeli nebo když jsme četli nějaké nápisy... No, asi by se člověk úplně nedorozuměl! :D Hrad stojí nad údolím řeky Wye už asi od 11. století a je nejjižnějším z hradů stojících na hranici Anglie a Walesu. Vznikl rok po bitvě u Hastingsu, to se Vilém Dobyvatel hodně snažil... :) Za jeho stavbou stojí lord William FitzOsbern. Hrad byl postaven celý z kamene se silnými hradbami, v průběhu 12. a 13. století byl hrad upraven a dostavěn. Během 14. století význam hradu klesal, v 16. století byl hrad přestavován a stal se pohodlnějším pro bydlení. Hrad sloužil také jako vězení. Po několik desítek let chátral, ale od roku 1953 je v majetku státu.

Chepstow Castle (foto: Jirka)

Trávník u hradu (foto: Lenka)

Cestou zpátky k autu jsme se zastavili ještě v obchodě s jídlem, abychom doplnili nějaké ty zásoby a pak už jsme se vrátili k autu a vydali jsme se na další cestu. Monice a Kubovi se ale asi líbila jedna stavba, tak zabočili na parkoviště, naštěstí. :) Bylo to totiž Tintern Abbey, místně bychom to ale měli nazývat Abaty Tyndyrn. :)) Opatství se rozkládá na břehu řeky Wye, která tvoří hranici mezi anglickým hrabstvím Gloucestershire a Monmouthshire ve Walesu. Je to teprve druhé cisterciácké opatství na britských ostrovech a první ve Walesu. Stavby jsou výsledkem čtyři staletí trvajících stavebních vlivů asi mezi lety 1136 a 1536. Nejstarší části jsou zachovány jenom málo a jsou spíše součástí novějších zdí atd. Úpadek opatství nastal za vlády Jindřicha VIII.

Tintern Abbey (foto: Jirka)

My jsem se dovnitř nepodívali, nakukovali jsme tam jenom zpoza plotu. :) Ale možná bychom se sem podívali, kdyby Jirka věděl, že se zde odehrává klip k písničce "Can I play with madness" jeho oblíbených Iron Maiden. ;))

Další zastávku jsme měli naplánovanou u Stokesay Castle. Takže jsme nechali auto na parkovišti a nejprve jsme si udělali malý pik-nik na dece. :)) Sluníčko na nás slunilo a nechybělo málo a klidně bych tu byla schopná usnout! :)) Před hradem stojí kostel St. John the Baptist (sv. Jan Křtitel), který byl pravděpodobně postaven v roce 1150 jako kaple patřící k hradu. Za jejich vznikem stojí rodina Sayů, která přišla z Francie spolu s Vilémem Dobyvatelem. Masivní vchodové dveře z dubového dřeva s kováním a klikou pochází už z roku 1654.

Pohoda před prohlídkou hradu :) (foto: Lenka)

Vstupné stojí pro dospělé £ 5,50 a snížené je za £ 4,70. Takže vstupem do hradu byli lehčí o nějakou tu libru, ale mohli jsme si zdarma půjčit audioprůvodce a dokonce jsme dostali i půjčenou mapku hradu. :) Stokesay Castle je nejlépe zachovaným opevněným středověkým sídlem... Slovem "sídlo" jsem tu skoro elegantně obešla vysvětlení, co že to tu vlastně je za stavbu, protože to není pevnost, není to hrad a není to zámek... Možná snad tvrz? :) Má to od každého něco. :) Nejcharakterističtějším prvkem Stokesay Castle je dřevem vykládaná vstupní brána, tmavé dřevo na žlutém pozadí musí upoutat každého. :)

Stokesay Castle (foto: Jirka)

Roku 1281 koupil pozemek Lawrence z Ludlow a o deset let později tu stály všechny budovy. Z výzkumů letokruhů všech zachovaných dřevěných částí tvrze se ukázalo, že všechny části byly postaveny před rokem 1291 a stejnou partou tesařů, což je pozoruhodné. Na následující fotce je velký sál s úchvatnou ukázkou dřevěných střešních konstrukcí, okenic a strmými schody řezaných z celých kmenů stromů. schody vedou do severní věže s původní podlahou z dlaždic a zbytky nástěnných maleb.

Velký sál (foto: Lenka)

V další části hradu jsou obytné místnosti, které byly jako jedny z mála upraveny i v době pozdější. Místnost je obložena dřevem, ale dominantou místnosti je krb s vyřezávanými reliéfy na krbové římse. Tyto úpravy pochází z roku 1641 a ze stejné doby pochází i úprava a výzdoba vstupní brány. Tato část tvrze na mne zanechala asi největší dojem. :)

Zachované dřevěné obložení místnosti (foto: Lenka)

Jižní věž je výraznější než severní a je to věž v pravém slova smyslu. Místy jsou známky požáru na trámech, které podpírají jednotlivá patra. Z horního ochozu je moc hezký výhled na další části hradu i na širší okolí.

Výhled na krajinu z jižní věže tvrze (foto: Lenka)

Malý hradní pán :) (foto: Lenka)

Výhled z jižní věže (foto: Jirka)

Na následující fotce je ještě jednou kostel v bezprostřední blízkosti Stokesay Castle, který je zasvěcený sv. Janu Křtiteli. Okolo něj se rozkládá malý hřbitov, kde na jaře kvete na 100 druhů rostlin, proto se tu v té době neseká tráva... No, ale nám ještě květiny moc nekvetly. :)

St. John the Baptist´s Church (foto: Jirka)

Poté jsme jeli dál a věděli jsme jenom, že do večera musíme dojet do Llangollenu v severním Walesu, kde jsme měli rezervovaný nocleh. Ale nevěděli jsme, čím vyplnit čas... Cestou se v mapě neukazovaly žádné zajímavosti, co by stály za vidění. Takže jsme se nakonec zastavili namátkově v obci Church Stretton, odkud jsme se vydali na krátkou procházku do okolních kopců. :)

Ono s cestami ve volné přírodě je to docela komické... chvíli vás někam vedou a pak se stočí úplně někam jinam, vedou ohradami s pasoucími se ovcemi... Pro našince je to docela oříšek, protože jsme zvyklí na úplně jiný styl turistických tras. :) Nicméně nakonec to bylo jedno, protože v lese bylo pěkně. :)

Malá procházka kdesi na pomezí Anglie a Walesu (foto: Lenka)

No, prosím, co jsem říkala... Pasoucí se ovce! :))

Pasoucí se ovce (foto: Lenka)

... A nakonec to dobře dopadlo a my jsme měli radost, že jsme se vyšplhali na jeden z kopců a otevřel se nám krásný výhled na kopečky a údolí. :) A kupodivu i na ty lesy, kterých jinak ve Velké Británie je poskrovnu. :)

My všichni stínoví (foto. Lenka)

Půvabná kopečkatá krajina (foto: Jirka)

A pak nám nezbylo nic jiného, než zase sejít dolů. Cestou jsme se ještě koukli na místní půvabný kostelík - St. Laurence Church. Dormsdayská kníha říká, že na tomto místě stál kostel již v roce 1086. Loď kostela napovídá, že je starší, možná až z normanské doby. Centrální věž a kněžiště byly připojeny ke stávajícímu kostelu v 13. století. Ve viktoriánské době byl restaurován interiér kostela, kdy byly přidány nové lavice, varhany a kazatelna. My jsme jenom nakoukli na hřbitov u kostela, ale dovnitř jsme nešli.

St. Laurence´s Church v obci Church Stretton (foto: Lenka)

Na internetu jsme se později dočetla, že v blízkosti Church Stretton bylo v roce 1990 registrováno zemětřesení o magnitudu 5,1. Hmm, docela dost! :)

Do Llangollenu to bylo ještě několik desítek kilometrů. Dorazili jsme sem už za šera... Pokoje byly prostorné a z okna byl výhled na kostel v bezprostřední blízkosti hotelu... Zdálo se to být jako ideální ubytování. :)

Pokoj, co dvě noci byl naším domovem :) (foto: Lenka)

Jenže pak jsme zjistili, že na pokoji opravdu není internet a ten fungoval jenom na recepci, kde ale zase byl strašný hluk z vedlejší hotelového pubu, kde nějací důchodci vytrvale zpívali karaoke. :) K zešílení to bylo! :)

Další informace:
- Chepstow Castle (EN), Tintern Abbey (EN)
- English Heritage - Stokesay Castle
- ubytování - The Hand Hotel (Bridge Street, LL20 8PL Llangollen)