středa 14. dubna 2010

11. den - Bambourgh Castle a krátká zastávka v Alnwicku

Tak, jediný obrázek z dnešní snídaně, který zároveň slouží jako důkaz, že jsem v předchozím článku nelhala a opravdu jsme k snídani dostali ´virtuallly fat free´ jogurt. Panečku, neřekla bych, že něco takového v Anglii uvidím, když normálně se tam dají koupit poctivé tučné jogurty. A teď tohle! :) Nicméně by mne také zajímalo, proč se na obale chlubí tím, že byl jogurt vysoce pasterizován. To asi aby z něj nezbylo ani trochu živého. :) Třešničkou na dortu je už jenom firma Happy Shopper... To je prostě konec! :D

Den začal virtuálně netučným jogurtem :) (foto: Monika)

Po snídani jsme se rádi sbalili a jeli jsem na sever - vlastně na nejsevernější místo, které jsme ve Velké Británii navštívili - do Bamburghu. To je malá přímořská vesnice s krásným pobřežím, kde je i Bambugh Castle, který byla naším cílem. Jeli jsme jedním autem, nechali jsme ho na parkovišti a šli jsme na prohlídku hradu. Cena vstupného je £ 8.50 za dospělce a studentské vstupné tu zrovna neměli. :) Už kousek za branou jsme si všimli zvláštních kamenných bloků - jsou prostě obroušené a vyvětrávají z nich sedimentární struktury, což bylo pro dvě sedimentoložky docela slušné haló. :D Nejedno oko tak zaplesalo a spouště fotoaparátů zacvakaly. Ale to cvakaly dost často, protože tohle je pro hrad Bamburgh docela typické... Zřejmě je to vlivem silného větru od pobřeží. Hrad je postaven z načervenalého pískovce.

Selektivní zvětrávání v praxi (foto: Lenka)

Nejprve jsme se prošli kolem hradeb a prostě jsme si nejdřív obhlídli celou stavbu. Při archeologických výzkumech byly nalezeny nástroje, které tu zanechali kočovní lovci z doby železné. V roce 43 n.l. sem přišli Římané, kteří měli chránit hranici své říše před nájezdy ´barbarů´ ze Skotska. První zmínky o této oblasti jsou ze 6. století, kdy si útes tyčící se nad mořem vybrali za své sídlo králové z Northumbrie a to zejména kvůli jeho výhodné strategické pozici. Oblast byla místem častých bojů mezi Angličany a Skoty, protože obě strany si nárokovaly toto území. No, možná proto je tu tolik děl. :))

Kanón na Bamburgh Castle (foto: Lenka)

V 7. století byl na Bamburghu nalezen kousek zlata s reliéfem zvířete - dnes je tento název znám jako ´Bamburgh beast´ a je znakem hradu.. Dodnes se mezi lidmi diskutuje o tom, které zvíře to vůbec představuje... No, radši bych se zdržela, protože mi to nepřipomíná nic. :) V roce 993 Vikingové zničili původní opevněnou stavbu, po invazi Normanů v 11. století byl na stejném místě vystavěn nový hrad.

Modré hodiny jsou v Británii vidět často :) (foto: Jirka)

Hrad nejvíce prosperoval v období mezi roky 1095 a 1464, v této době sloužil jako korunovační místo northumbrijských králů. Na konci středověku pro hrad nastaly temné časy, hrad začal chátrat a téměř upadl v zapomnění.

Kotva a dělo (foto: Jirka)

Rostlinka (foto: Lenka)

Na lepší časy to začalo vypadat až v roce 1894, kdy hrad koupil viktoriánský průmyslník William George Armstrong (1810 - 1900) z Newcastlu. Hrad byl poté pečlivě zrekonstruován do původní podoby. Tento pán spolu se sirem Josephem Withworthem založili v Newcastle-upon-Tyne společnost Armstrong-Withworth, která vyráběla letadla. Na jeho památku je na hradě zpřístupněné muzeum a je zde i kříž s jeho jménem.

... Lord Armstrong ... (foto: Lenka)

Před prohlídkou jsme si vyzvedli audioprůvodce a pak už jsme se ponořili do vnitřních prostor, kde toho je hodně k vidění, ale nesmí se tu fotit. :) Takže jsem to výjiměčně dodržela (teda asi hlavně proto, že v každé místnosti byl minimálně jeden člověk, co důsledně hlídal, aby se tu nefotilo). :)

Mimo jiného jsme viděli miniaturu Bamburgh Beast, zajímavá věcička. V expozici jsou přístupné původně zařízené pokoje s předměty denní potřeby (např. sbírka skla ze 17. století a nábytek). Ve Velkém sále (King´s Hall) jsou vystaveny různé umělecké předměty, v přízemí jsou různé zbraně a brnění. Během expozice jsme nakoukli také do pokojů majitelů, kde je řada dobových fotografii, které jsou tedy velmi zajímavé. Z této místnosti je hezký pohled na bývalý větrný mlýn a celé pobřeží. Jako poslední jsou zde prostory, které sloužily jako kuchyně a přípravna potravin a je tu vystaveno staré nádobí. A pak už jsme museli vrátit audioprůvodce, ale ještě jsme mohli nakouknout do archeologické expozice a poučit se, jak na hradě probíhal výzkum (hlavně během 60. a 70. let minulého století pod vedením Dr. Briana Hope-Taylora). Každoročně během léta vykopávky pokračují v rámci ´Bamburgh Research Project´.

Cestou ven je tu ještě expozice mučírny, kde je několik figurín nainstalovaných s mučícími nástroji. No, tak to je jediná fotka z interiéru, kterou jsem si dovolila pořídit. :))

Mučírna! (foto: Lenka)

Po prohlídce jsme se trochu občerstvili, protože už nám slušně kručelo v břichách. :) A pak jsme si prohlédli ještě zbytek hradních nádvoří a zajímavostí, co tu jsou. :) A samozřejmě jsme se také kochali pohledem na pláž a moře. :)

Windows (foto: Lenka)

Pohled na pláž z hradu (foto: Jirka)
Větrný mlýn byl postaven v 18. století za Dr. Johna Sharpa, který hrad vlastnil před rodinou Armstrongů. Mlýn byl postaven na severo-západním konci hradu a dnes s ním tvoří nerozlučné panorama. :) Mlýn je postaven z našedlého kamene na rozdíl od zbytku hradu, který je z kamene výrazně načervenalého. Mlýn sloužil k mletí obilí, které bylo prodáváno chudým obyvatelům za speciální nízké ceny. Vida, charita z 18. století.

Dřívější mlýn (foto: Lenka)

Pohled od mlýna směrem na Bambourgh Castle (foto: Jirka)

V prostorách bývalé hradní prádelny je přístupné malé muzeum - Armstrong and Aviation Artefacts Museum. Otevřeno bylo v roce 2001 a jsou zde vystaveny především motory, dělostřelecké zbraně, zbytky letadel z obou světových válek. Dále jsou tu vystaveny další věci spojené s válečným obdobím - dopisy, vyznamenání, fotografie; část expozice je věnována životu lorda Armstronga a nebo zvířatům využitým ve válkách.

Malé muzeum letectví na hradě (foto: Lenka)

Hitlerův koresponďák :/ (foto: Jirka)

Potom jsme už hrad opustili, ale ještě chvíli jsme v Bamburghu zůstali. Pod hradem se nachází zajímavý biotop - jedná se o Bamburgh Dunes, staré pobřežní písečné duny, které jsou dneska zarostlé trávou a tvoří domov mnoho rostlinným i živočišným druhům. Oblast má rozlohu asi 40 hektarů. Doliny mezi dunami jsou sezónně vlhké a v některých se drží malá jezírka. Z chráněných rostlin tu rostou např. rudohlávek jehlancovitý (Anacamptis pyramidalis), zeměžluč (rod Centaurium), kuřinečka pryšcovitá (Honckenya peploides) a Petalophyllum ralfsii, což je na Britských ostrovech chráněná rostlina, ale český název nemá.

Jezírko mezi písečnými přesypy (foto: Lenka)

Na rostliny jsou vázané také vzácné druhy živočichů, jedná se především o hmyz, kterého tu bylo popsáno asi 500 druhů. Patnáct druhů hmyzu je hodně vzácných - jde především skákajícího Dicranotropis divergens (opět bez českého názvu, ale řadí se do rodu ostruhovníků), mouchy z rodu pestřicovití Opomyza punctata a z rodu břežnicovití Psilopa marginella. Z ptáků se tu vyskytuje třeba cvrčilka zelená (Locustella naevia), rákosník proužkovaný (Acrocephalus schoenobaenus), bramborníček černohlavý (Saxicola rubicola), linduška luční (Anthus pratensis); v zimě tu žije sova kalous pustovka (Asio flammeus) a chřástal vodní (Rallus aquaticus). No a já jsem tu našla jenom ´obyčejnou´ páskovku. :)

Obyvatel zdejšího biotopu (foto: Lenka)

Pláž ale byla krásná, i když tu byla trochu zima, ale to vlastně vůbec nevadilo. :) Kousek od pobřeží je soustava ostrovů - Farne Islands, které jsou trvale neobydlené a jsou tak ideálním domovem pro různé druhy ptáků (typické jsou pro ně papuchalkové) a dokonce tu i největší evropská kolonie tuleňů.

Pláž pod Bamburgh Castle (foto: Jirka)

Byli jsme se ještě podívat na to, jak Bamburgh Castle vypadá z druhé strany. Akorát se nám ne a ne do jednoho záběru vejít rozsáhlý hrad i s mlýnem na jednom jeho konci. :)

Poslední pohled na Bamburgh Castle (foto: Jirka)

S Jirkou jsme se ještě podívali do St. Aidan´s Church. Nedlouho poté, co přišlo křesťanství do této oblasti přichází na žádost krále Oswalda do Bamburghu irský mnich Aidan z Iony, bylo to v roce 635. Brzy poté je tu postaven původní kostel, pravděpodobně na stejném místě jako ten dnešní. Tento kostel byl pravděpodobně postaven ze dřeva a měl doškovou střechu. Mezi lety 1170 a 1230 byla postavena větší část dnešního kostela, tou dobou tu sídlili augustiniáni, kteří místo opustili klasicky po rozpuštění za Jindřicha VIII. V 14. až 16. století byly rekonstruovány především části kolem oken a zdi. Kostel poté chátral a v té době byla využívána jenom jeho část. V roce 1819 byly v kostele umístěny první varhany. Další malé změny proběhly v 19. století.

St. Aidan´s Church v Bamburghu (foto: Jirka)

Zajímavé jsou náhrobky na hřbitově, který obklopuje kostel. Ty velmi staré jsou všechny opracované větrem stejně jako kameny, ze kterých je postaven hrad i kostel. Ani na nich nejde nic přečíst. Tohle na mne docela zapůsobilo, protože jsem nikde nic podobného zatím neviděla. Interiér kostela je zachovalý, dominantu tu tvoří kamenné klenby a četná vitrážová okna.

Interiér kostela (foto: Jirka)

V kostele je památník na Grace Darling (1815 - 1842). Grace byla dcerou hlídače majáku na jednom z Farnských ostrovů. Spolu se svým otcem zachránila devět námořníků při ztroskotání jejich lodi. Od té doby je tato statečná dívka významnou osobou Bamburghu - je jí věnována expozice v Bamburgh Castle.

Křížek (foto: Lenka)

Když jsme hledali auto, málem jsme ho ani nemohli najít... Nechali jsme ho totiž zaparkované pod stromy a když jsme se vrátili, bylo takové no dost flekaté. :))) Takže zdravíme hejna ptáků a zaměstnance autopůjčovny, kterým jsme dopřáli také tu radost. :)) Ale to jsme nejprve museli přejet přes skoro celou Anglii. ;))

Odpoledne bylo ještě mladé a nám se nechtělo hned jet zpátky do Newcastlu, tak si cestou zpět malinko zajeli a podívali jsme se po městě Alnwick. Alnwick je malé obchodní město s asi osmi tisíci obyvateli kousek od pobřeží Severního moře. Historie města sahá do roku 600 n.l. Během času se Alnwick stal významnným zemědělským centrem a také tu byl založen hrad.

Věž s hodinami v Alnwicku (foto: Lenka)

Alnwick Castle je impozantní hrad... Ale nejzajímavější na něm je, že se tu natáčel film o Harrym Potterovi - tedy minimálně jeho první díl. :) My jsme se původně chtěli podívat dovnitř, ale když jsme sem dorazili, bylo už docela dost hodin a vstupné dost vysoké na to, že bychom za chvíli museli zase pryč. A navíc byl hrad v rekonstrukci a velká část vstupu do hradu byla pod lešením, takže jako ilustrativní fotku sem dávám pouze jednoho z členů hradní stráže. ;) No jo, tak ne no, ale na hradbách je těchto soch hned několik. :)

Alnwick Castle je druhým největším obývaným hradem v Anglii. Prví písemná zmínka o hradu je z roku 1096, kdy se Yves de Vascy stal alnwickým baronem a nechal postavit nejstarší část hradu. Od roku 1309 je hrad domovem Percyů, hrabat a vévodů z Northumberlandu. Hrad byl jedním z prvních elektrifikovaných domů v Anglii a energie dokonce stačila na svícení sta elektrických lamp.

Hradní stráž ;) ... na Alnwick Castle (foto: Lenka)

Vedle hradu jsou krásné zahrady - Alnwick Garden. Teda o tom, že jsem krásné jsem se přesvědčila z obrázků na internetu a ze satelitních snímků na Googlu. Zahrady mají geometricky uspořádané záhony... Musí to být paráda se tu procházet... No, tak příště. :)

Centrum města Alnwick je docela zachované - tedy jeho charakter a uspořádání ulic a budov. Částečně se zachovalo i původní opevnění města... Jednou z bran jsme se vraceli zpátky k autu. :) Zajímavé je, že tato brána se nazývá Pottergate Tower... Kde jinde se tak mohl Harry Potter a Kámen mudrců natáčet?! :)

Pottergate Tower (foto: Lenka)

Cestou k autu jsme se zastavili ještě na nákup. když už jsme potkali docela velký obchod - toho jsme si museli vážit a hned využit situace, když už se naskytla. :) Škoda, že jsme na prohlídku města neměli více času nebo spíš více chuti - už jsme takového kamení viděli tolik, že už nás to moc nebavilo chodit se koukat na další a další. :) Tak jsme raději dříve vyrazili do hotelu, abychom načerpali sílu a chuť na další objevovaní kamení. :))

´Doma´ v Newcastlu jsme se trochu zašmodrchali v dopravě... V tu dobu se tam zrovna stavěly nové silnice, takže v GPSce rozhodně nebyly aktuální mapy a v jednu chvíli nás GPSka vedla do tunelu, kam jsme ale opravdu  nechtěli. Nicméně nás viděl hodný pan policista a jal se nám poradit... Řekl nám, kam jet, zastavil kvůli nám dopravu a my jsme se mohli otočit a pokračovat do hotelu. ;)) No, bylo dobře, že jsme toho dne jeli jenom jedním autem! ;)

Další informace:
- oficiální stránky Bamburgh Castle (EN), Bamburgh Castle na wikipedii (EN), stránky o Williamu Armstrongovi spuštěné v rámci výročí 200 let od jeho narození (EN), stránky komunity v kostele St. Aidan´s Church v Bambourghu (EN), fotografie vitrážových oken v St. Aidan´s Church (EN)
- oficiální stránky Alnwick Castle (EN), stránky pro návštěvníky kraje okolo Alnwicku (EN), oficiální stránky Alnwick Garden (EN)