neděle 4. dubna 2010

1. den - Windsor

Ráno po snídani započalo velké stěhování. ;) Museli jsme pobrat všechny věci, protože jsme nevěděli, co všechno by se na našich cestách mohlo hodit, proto kromě Golema narvaného k prasknutí, jsme táhli ještě igelitku s přímotopem a varnou konvicí. O hrncích a dalším nádobí nemluvě. :) Docela zvláští, co jsme s Monikou stihly za necelé tři měsíce nasbírat. ;) Nicméně nás čekela nejprve cesta na letiště Heathrow, kde jsme měli rezervovaná dvě vozítka v půjčovně Budget. Z letiště do půjčovny nás dovezl mikrobus určený speciálně pro tyhle účely. Sotva tu naší bagáž uvezl. :)

Pak nám ale trochu zamrznul úsměv na rtech, měli jsme problém s jednou platební kartou a tak by nám jedno auto nemohli půjčit. Po menších peripetiích jsme nakonec vzali obě auta na Kubu, což je docela nestandardní, protože jsem ještě neviděla nikoho, kdo by řídil dvě auta zároveň, ale tak co... Hlavně, že se to nějak vyřešilo. :) Narvali jsme úložné prostory zavazadly a pak už bylo na klukách, aby nás bezpečně dovezli směrem k Windsoru, kam jsme měli namířeno první den...

Naše vozítko po následující dva týdny (foto: Lenka)

První den jsme jeli velmi pomalu. Však se není co divit, přece jenom se v Anglii jezdí nalevo a já osobně si vůbec neumim představit, že bych nalevo jela (a to nemluvím o tom, že ani nemám řidičák! :D). Hoši ale bezpečně Vauxhall Corsa (ve Velké Británii totiž neexistuje značka Opel, ale je zde nazývána Vauxhall;)) a Volkswagen Golf vedli určeným směrem (mimochodem, chvála kouzelné GPS krabičce!).

A první opatrná jízda - na levé straně! :) (foto: Lenka)

Nicméně Windsor je vzdálen od Londýna necelých 30 km. Město leží v hrabství Berkshire, na řece Temži, která ho odděluje od Etonu, kde sídlí slavná chlapecká škola Eton College. Nic netuše, zaplatili jsme si parkovné asi na čtyři hodinky a vydali jsme se k hradu, který nás velmi překvapil svou rozlehlostí a vůbec tím, jak vypadal. Přece jenom jsme měli oči neokoukané v první cestoví den. :)

Windsor Castle (foto: Lenka)

... ale brzy jsme přišli na to, že to nebude sranda. Před Windsor Castle stála strašlivá fronta a my přišli na to, že se dovnitř ani nepouští, protože byla velikonoční neděle a hrad měl omezený vstup. Strávit celý čas, který jsme měli na Windsor vyhrazený, ve frontě na vstup do hrade, kde bysme se tak rozhlídli a museli zase mazat zpátky k autu... no, to by prostě nešlo. Tak jsme si jenom obešli hrad, ale protože je to přece jenom oficiální sídlo královské rodiny, ani jsme z něj moc neviděli. :)

Ohromná fronta na vstupenky do hradu, tak jsme jí nevystáli! (foto: Lenka)

Místo je prvně zmiňováno již v 9. století, ale původní osada byla vzdálená asi 3 km od dnešního hradu (dnes tu je tzv. Old Windsor). Asi v roce 1086 se panovníci přestěhovali na hrad, už tehdy nazývaný Windsor Castle. Hrad zaujímá celkově asi 45 000 m2 plochy. No, však se jedná o druhý největší obývaný hrad na světě - je zajímavé, že prvním je Pražský hrad. :) Stáří hradu je tak více než tisíc let, docházelo tak k mnoha přestavbám jednak během období míru, ale i během válek. Dnešní vhled hradu vtiskl Jeffry Wyavillem v roce 1820. V centrální části hradního komlexu byl uměle vybudován pahorek, kde za Viléma Dobyvatele (William the Conquerror) byl postaven první dřevěný hrad.

Windsor Castle byl za plotem... :) (foto: Lenka)

Nicméně, my jsme ani pahorek neviděli. Vlastně jsme z hradu viděli prd. Snad někdy příště. ;) Šli jsme se alespoň projít, když jsme měli teda tolik času - šli jsme po Long Walk. :) Tato cesta nezískala svoje jméno jenom tak. :) Odměnou nám ale byl hezký pohled na hrad, který se otevíral čím dál lépe, čím dále od hradu jsme byli. :)

Long Walk... opravdu! :) (foto: Lenka)

Procházka to byla příjemná, po dlouhé době jsme byli pořádně venku a dýchali jsme čerstvý vzduch... Navíc před námi byly dva týdny cestování po Velké Británii a mnoho stovek najetých kilometrů. Procházeli jsme se vlastně po Windsor Great Park, který má rozlohu asi 20 km2 a leží na hranici dvou hrabství - Berkshire a Surrey (...tam je Kvikálkov, kde bydlel Harry Potter :)).

A ještě jednou WIndsor Castle (foto: Jirka)

Slečny radostně míří na Long Walk :) (foto: Lenka)

Long Walk míří opravdu rovně jako když střelí... možná ještě rovněji. :) Končí na Snow Hill, kde stojí jezdecká socha Jiřího III z bronzu. Z kopce je krásný pohled na hrad i okolí... Chvilku jsme tu zůstali a kochali jsme se výhledem.

Jezdecká socha na Snow Hill (foto: Jirka)

Zpátky jsme se vraceli v podstatě stejnou cestou, ale přece jenom jsme si kousek zašli přes lesík a podél starých krásných dubů, rybníčků a pasoucích se laní. :) The Great Park slouží jako obora pro vysokou zvěř... Viděli jsme mnoho těchto zvířat, docela mne fascinuje, jak se takřka nebojí lidí a přijdou k nim blízko a v klidu popásají trávu. Paráda! :)

Starý strom (foto: Jirka)

Pasoucí se laně (foto: Lenka)

Stromová alej (foto: Jirka)

Původně jsme chtěli jít mimo vyasfaltovanou cestu až do Windsoru, ale brzo nás tahle myšlenka přešla... Jinak by hrozilo, že necháme boty v blátě. :) No, dobře, tak to asi ne, ale minimálně bych se bála o vlhkost ponožek. :) Ve Windsoru jsme si chtěli pořídit ještě nějaké zásoby potravin, což se ale normálně nezdařilo, protože byla svátečí neděle a to se v Anglii prostě nedá nakoupit ani v Londýně, natož mimo něj. :) Jídlo nebylo, ale křivolakých domků dost. :)

Ve Windsoru mají zvláštní geometrii :) (foto: Lenka)

Už se nám blížila doba, do kdy platily parkovací lístky, tak jsme se vrátili do garáží a pak jsme jeli směr Ascot, kde jsme měli rezervované ubytování na první noc. Ubytování v De Vere Venues Sunningdale Park bylo docela levné, tak jsme čekali, co to bude za hrůzu, ale byli jsme velice mile překvapeni. Sice to trochu připomíná kolejní pokoje, ale rozhodně ne koleje v České republice, takže je všechno v pořádku. :) V areálu je k dispozici celkem 272 pokojů, což je neskutečné číslo! :) Je tu bazén (pravdou je, že byl venkovní), restaurace, squashový kurt, tělocvična... a okolo je hezký park, dokonce s jezerem. A aby toho nebylo málo, tak u jezere hopkali vesele králíci a kvetly tu narcisy. Co si přát víc?! :D

Naše postýlka v Ascotu (foto: Lenka)

Zrcadlení v parku (foto: Lenka)

V parku jsme se ještě před spaním prošli, pak jsme zarezervovali ubytování na další den a spokojeně jsme šli spát. :) Chybou bylo jenom, že jsme měli málo jídla a snídaně taky nebyla v dohlednu... :)

Další informace:
- půjčovna aut - Budget
- Windsor Castle - wikipedia (EN), oficiální stránky (EN)
- ubytování - De Vere Venues Sunningdale Park (Larch Avenue, SL5 0QE Ascot) - měli jsme štěstí na levné pokoje, hotel je spíš jako ubytovna pro pořádání konferencí, ale když nemají plno pokoje jsou volné a ceny jdou dolu, pokoje prostorné, pěkná koupelna, okolo je hezký park, cena je bez snídaně