pátek 2. listopadu 2007

Český ráj - Hruboskalsko

Hurá, konečně výlet na více dní - obligátní cesta vlakem (tentokráte do města Turnova:). Turnov je jedním z mnoha a mnoha velice zajímavých míst v Českém ráji. Tento kousek české země je pro mě srdeční záležitostí - to tady jsem byla na svém prvním čundru, tady dejchá moje historie:) Co se cesty vlakem týká, tak k podobným cestám patří a člověk si jí užívá (zvlášť, když vlak využíváme jenom při podobných příležitostech:) ... V Turnově je toho také poměrně dost k vidění, my jsme se vydali do Muzea Českého ráje. Cestou jsme ještě narazili na zajímavý úkaz dnešní doby - židovský hřbitov, jehož jedna část se nachází pod silnicí vedoucí buhvíodkud buhvíkam... Trošku macešské, ale krásně to vyjadřuje paradox dnešní doby - zapomínání na naše hodnoty, hlavně, když někde budeme rychle. Opravdu je třeba tak spěchat??

Židovský hřbitov v Turnově, založe byl v druhé polovině 17. století a
nejstarší náhrobek je z roku 1680 (foto: Jirka)

Azylem se nám stal kemp v Sedmihorkách (které jsem si přejmenovali na Sedmipohorky;)) Pokud máte cestu tímto směrem, tak vřele doporučuju - příjemné prostředí, skvělá vybavenost a milí lidé, co víc si přát?:) Kemp se stal azylem, ale i výchozím bodem pro procházku ve skalním městě. Jelikož ten den svítilo sluníčko, jak jenom mohlo a ještě v kombinaci se zlatavým listím, vytvořila se tam neuvěřitelně teplá a laskavá situace, což doufám, že to je vidět i z Jirkových fotek:)

Sunshine, to se jinak nazvat nedá! :) (foto: Jirka)

Nedaleko Myších děr - aneb mezi skalami cestou
na Hrubou skálu (foto: Jirka)

Ještě jedna věc mě udivuje - chtěli jsme se podívat na vyhlídkovou věž na Hrubé Skále - jiné prohlídky tam snad ani nejsou, když je zámek v současné době hotelem. Proto jsem nepochopila, proč tu věž mají otevřenou celoročně, když tam stejně slečna na recepci kysne... a to doslova:) Tvářila se pěkně kysele.. Mě teď napadá, že si tu v podstatě pořád jenom stěžuju:) Ale tak to neni:)
Postupem dne ubývalo sluníčka, jak se blížilo mlhovno...které vydrželo i druhý den, kdy vytrvale mrholilo...stejně jsme ale museli domů:) Koneckonců, stejně to bylo příjemné vyjetí mimo město...

Podzimní pohled na zámek Hrubá Skála, který hrdě shlíží
na údolí pod ním (foto: Jirka)
_________________________________________
Něco málo geologického - aneb další z poznámek pod čarou;) Už někde jsem tu psala, že studuju geologii - ale ještě před tím by mě nikdy nenapadlo, kolik se toho dá z těch "obyčejných" pískovcových skalních měst vyčíst:) Tyto horniny jsou sedimenty, které se usadili před cca 90 miliony let, v té době byla mořská hladina až o 250 m výš, než je v současné době (co si teď myslíte o globálním oteplování?:)... Pískovcové sedimenty prodělali významnou erozi - především podél pravoúhlých puklin, což dalo vzniknout dnešním pískovcovým skalám a jehlám, které tolik obdivujeme:)

Skály :)) (foto: Lenka)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za komentář, thank you for your comment! :)